A 19. századi operajátszás egyik kiemelkedő tenoristájának, Stéger Ferencnek (1824–1911) három naplóját és kottáit a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ Országos Széchényi Könyvtára őrzi. A szentendrei születésű énekes hagyatékának legnagyobb részét a Ferenczy Múzeumi Centrum gyűjtötte össze, köztük Stéger legkorábbi (negyedik) naplóját. A két intézmény együttműködésének köszönhetően a négy digitalizált napló együtt kerül a nagyközönség elé.
A belső monológot, levélformát, önmegszólító szövegtípust vegyítő szerkesztés, a szöveg ritmusa, a stilisztikai javítások mind a napló irodalmi igényű megformáltságáról tanúskodnak, nem véletlen, hogy 1847 őszén Petőfi részleteket küldött belőle az Életképeknek, s ezek meg is jelentek a lapban. Ám a megformálás igényessége mögött nem a publikálás szándéka rejlik. A verseivel néhány évvel később tényleg a nyilvánosság elé lépő írónő szenvedéllyel átitatott, vívódásait, élethelyzetét, s az ember mint olyan léthelyzetét vizsgáló kézirata valóban egy vallomásos benső napló.
A napló a szöveguniverzum egyik legrétegzettebb műfaja. Elsőrangú forrás a történeti diszciplínák számára, a társadalom- és politikatörténettől a művelődéstörténet ágain át egészen a hétköznapi élet tárgyi kultúrájáig. Az irodalomtörténet folyamatában a 19. század hozott jelentős gazdagodást a napló – és a hozzá közel álló levél és önéletírás – műfajában, az élettörténetet és kort dokumentáló személyes szöveg mellett, egyes szerzőknél egyenesen ennek ellenében, szépirodalmi munkává vált, melyet a közönség is szépirodalomként olvasott. Az utóbbi évtizedek irodalomtudománya számos újabb vizsgálati szempontot – valóság és fikció viszonya, önreprezentáció, kultuszképzés, műfaji differenciálás – bevonva fokozott érdeklődéssel fordul a napló felé.
© MNMKK OSZK 2021–